Informaţii depre numărul unic de urgenţă 112 am primit de la dr. Mihaela Pasc, medic primar de urgenţă UPU-SMURD Cluj:
Numărul 112 e un număr de urgenţă paneuropean. Poate fi apelat din toate ţările europene, din orice reţea de telefonie. E un număr gratuit, poate fi apelat inclusiv fără cartelă telefonică.
112 se solicită numai în situaţii de urgenţe reale, atunci când viaţa este pusă în pericol, când proprietatea este pusă în pericol sau când mediul înconjurător este sub ameninţare sau în pericol.
112 nu este serviciu de informaţii. Dacă apelăm 112 în mod abuziv, situaţia este extrem de gravă şi putem pune în pericol viaţa altcuiva care aşteaptă să ceară ajutor pentru o urgenţă majoră.
Atunci când sunăm la 112, suntem preluaţi de un dispecer, care ne întreabă ce urgenţă avem. Trebuie să spunem dacă e o situaţie medicală, o situaţie care necesită prezenţa poliţiei sau o situaţie care necesită prezenţa pompierilor. Dispecerul ne redirecţioneză către serviciul de care avem nevoie.
Cel mai important lucru când avem o astfel de problemă şi solicităm numărul 112 e să dăm suficiente informaţii:
- locaţia exactă, adresa, repere importante din jur. Dacă e posibil şi dacă la adresa respectivă e dificil de ajuns, e de mare ajutor ca cineva să aştepte ambulanţa pe un drum principal.
- cât mai multe detalii despre ce s-a întâmplat (câte victime putem aprecia, starea lor). Dacă, în cazul unui accident rutier, victimele sunt în picioare, atunci nu mai vorbim de o urgenţă majoră.
Când sunăm la 112, e foarte important să fim calmi, să ascultăm indicaţiile dispecerului şi să răspundem la întrebările lui cât mai concis şi mai precis. Păstrăm legătura telefonică până când dispecerul ne spune că se trimite echipajul şi că putem închide. Nu strigăm, pentru că atunci se pierde timp şi nu furnizăm suficiente informaţii, astfel ca serviciul de urgenţă să poată ajunge la persoana care are nevoie de ajutor.